Emas Kuning 999. Powered by Blogger.
Authorised Dealer Public Gold A1547

MENGUJI KETULENAN EMAS

Sunday, January 16, 2011

MENGUJI  KETULENAN EMAS.

 Emas ini merupakan logam yang tidak mudah bertindak balas dengan logam lain atau teroksida.Jadi ia selalu digunakan sebagai saduran gigi palsu. Selain itu juga emas tidak seperti tembaga yang mengeluarkan karat berwarna hijau setelah sekian lama. Emas yang lama biasanya akan terdapat kotoran. Kotoran ini boleh di bersihkan.

Bagi menguji ketulenan rantai tangan atau jongkong emas,ada beberapa teknik yang saya tahu.

TEKNIK 1:

I.Goreskan emas sedikit pada batu asah. Pastikan batu asah yang digunakan adalah gred halus, bukan yang di dapur anda. Batu asah ini boleh diperolehi dari kedai emas. Kelebihan batu asah ini berbanding batu asah di dapur anda ialah ia tidak kasar, jadi emas anda tidak akan tergores dengan teruk. Biasanya kedai emas akan menguji emas yang di''trade in'' kan kepada mereka di ruangan belakang kedai mereka.

II.Setelah di gores pada batu asah, lalukan asid nitrik ke atas emas tersebut.Anda boleh juga cuba asid lain tapi , hasilnya tak jadi macam yang dikehendaki.
.
III.Jika emas itu adalah dari gred 99.9%.ia tidak akan hilang.Sebaliknya jika emas itu dari gred yang lebih rendah, ia akan hilang sedikit apabila dilalukan asid ke atas goresan tadi. Jika emas palsu, dengan setitik atau dua titik asid pun dah hilang.

TEKNIK 2

i.Menggunakan alat penimbang air, yang biasanya ada di bank yang menjalankan perkhidmatan Rahnu.(Pajak gadai islam)

ii.Mula-mula pegawai bank akan timbang emas anda di atas penimbang, kemudian emas anda akan ditimbang di dalam air.

iii.Asalnya teknik ini di temui oleh Archimedes.Kisahnya bermula begini. Pada suatu hari Raja mengupah seorang pandai emas untuk membuat mahkotanya.Setealh siap ,Raja Mahu menguji ketulenan emas tanpa merosakkan atau mencalarkan mahkota emas nya itu. Raja memerintahkan Archimedes untuk mencipta teknik mneguji emas.Jika gagal kepala Archimedes akan di pancung. Maka Archimedes pun pergi mandi dalam 'tub' mandi.Dia pun dapat idea temtang daya tujah keatas dan sesaran air. Jika emas itu adalah tulen, berat air yang disesarkan oleh emas itu mesti lah mempunyai kadar yang tertentu dengan berat emas.

iii.Simbol kimia bagi emas ialah Au atau Aurum
No atom emas ialah 79
Berat atom emas ialah 196.967
Specific gravity:19.32
Emas adalah benda yang hanya boleh diperolehi dengan menggali lubang dalam tanah.Korek dalm-dalam ,kalau bertuah jumpa emas.Kalau hang tak ber'Tuah' jumpa lah menda kuning yang lain pulak.

kITA KEMBALI KEPADA CARA MNIMBANG EMAS DI UDARA DAN DI DALAM AIR..



CONTOH :20gram PG...


BERAT DIUDARA/KERINGt: 20.00 Grams
BERAT BASAH/DALAM AIR: 19.68 Grams
20.00minus19.98 bersamaan 1.02(D)

20.00 DIBAHAGIKAN DENGAN 1.02 BERSAMAAN 19.61(SG)

19.61MINUS 8.6 BERSAMAAN 11.01(R)
1.9 (R) DARAB 1.02 BERSAMAAN 11.23
11.23 BAHAGI DENGAN 25.97 BERSAMAAN 0.643
0.64311 DARAB 31.03 BERSAMAAN 19.99 GRAM EMAS ANDA


Kalau tak faham anda kena beli emas dulu.


Hubungi saya untuk mendapatkan emas tulen anda

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP