Emas Kuning 999. Powered by Blogger.
Authorised Dealer Public Gold A1547

Membeli Hartanah Tanpa Kehilangan Duit Simpanan Anda

Saturday, January 22, 2011

Salam keemasan kepada anda.Terima kasih kerana sudi menjenguk blog saya ini.

Teknik di pelajari ketika menunggu giliran untuk mendapatkan emas di pejabat Sunway. Sahabat saya menenang tempat ke -6 Sarawak Open yang lalu telah sudi berkongsi ilmu beliau yang sangat berharga.

Pendahuluan.

Seperti emas juga, hartanah adalah kalis inflasi.Contoh rumah yang saya beli ini 2 tahun lepas berharga RM 250000,tetapi sekarang berharga RM 3150.kenaikan adalah 26 peratus.Cuma perbezaan nya ialah emas sentiasa naik tetapi hartanah mungkin akan turun jika tersilap pilih lokasi.

Contoh lain ialah rumah flet saya beli 5 tahun lepas di Seri Damansara berharga RM 67000.Sekarang kalau pergi kat sana terdapat banyak iklan rumah flet lelong serendah RM 30000.

Seperti emas juga, pelaburan hartanah ini memerlukan anda mempunya ilmu yang cukup untuk berjaya .

Baiklah, tanpa membuang masa,  terus ke topik sebenar.


CONTOH 1.(kisah benar)
Saya mempunya emas bernilai RM 30k. Saya nak beli beli rumah kondo berharga RM 130k. untuk membeli rumah anda perlu ada sekurang-kurangnya 5 %. So saya pun gadaikan emas saya sebanyak 30k.Hasil gadaian ini saya bayar peguam dan pendahuluan serta kos sampingan sebanyak RM 20k.

RM 13k=Pendahuluan.(10%)
RM 8K = Peguam dan kos sampingan.

Selapas itu saya pun menbuat loan rumah .Saya minta peguam bank menilaian rumah saya.Oleh kerana saya membeli rumah itu di bawah harga pasaran, peguam bank menilai rumah saya sebagai RM 180k.Jadi saya ada pilihan untuk mark up rumah saya sehingga RM 180k.

Jadi saya pun berfikir,jika saya membuat loan sehingga RM 180k , bayaran bulanan saya ialah RM 900.Maka membuat saya pinjamanan perumahan sebanyak Rm 160k sahaja.Bayaran bulanan saya bagi  pinjaman perumahan ini hanya RM 800.

Saya dapat cash balik dari pinjaman ini sebanyak RM 30k.

Duit ini saya tebus balik emas di dalam adaian bank, dan pada masa yang sama saya terus membawa Sales and Purchase (S & P) ke Maintainance kondo baru saya. Tujuan saya berbuat begini sebgaia persediaan untuk mengutip sewa rumah.Seterusnya saya berjumpa penyewa rumah baru saya(kebetulanm sudah ada penyewa) dan memperkenalkan saya sebagai tuan rumah baru.Saya menetapkan sewa kondo saya ini RM 900.

Tempoh masa untuk selesaikan pinjaman dan tukar nama adalah dalam lebih kurang 3 bulan.Keadaan ini bergantung kepada kelancaran proses pembelian.Peguam yang baik adalah sangat penting.

Soalan
*Kenapa saya tidak membuat loan semaksimum yang boleh iaitu RM 180K?
     - kerana kadar sewa yang rendah di kawasan yang saya beli (sekitar RM 900)
     -supaya saya dapat cash setiap bulan.

 *Kenapa kos sampingan mahal?
    -kerana perlu membayar yuran perjanjian,
      kos penghantaran peguam, peguam bank,peguam kita dan penilai hartanah bank.
    -penukaran kunci rumah, deposit air dan api.
     -semua kos ini adalah wajib

CONTOH 2(contoh yang tidak menguntungkan sangat).
Rumah flet di kawasan Maju Seksyen Satu(dekat Jaya Jusco) ada broker mengiklankan RM 89k tingkat2 pada tahun 2009.Saya pun membelinya.

Emas di tangan saya ada 200gram.Maka saya gadaikan.Duit gadaian saya bayar 10% danpeguam serta kos sampingan.

Selepas itu saya membuat pinjaman perumahan dengan bank pada harga RM 120k.Bayaran bulanan ialah RM 600.Tetapi sewa di kawasan itu hanya RM 600(paling tinggi jika ada tiles,atau dah renovate).

Maka saya pun letakkan peti ais,katil 2 dan alamari.Semua ini saya beli dalam RM1.5k jer.
Tujuan saya ialah saya dapat sewakan kepada pelajar kolej TAR.akhirnya dapat lah saya penyewa dari kalangan student.


Tetapi keburukan student ni ialah harta benda kita mudah rosak.Jadi kita perlu mengambil 3-4 bula deposit.



Kelemahan CONTOH 2 ini ialah saya perlu tambah RM 30 untuk bayaran penyelenggaraan.
Dan kedua susah nak halau penyewa berbanding kondo.kalau kita tutup air.penyewa boleh buka paip.Tetapi kalau kondo kita boleh arahkan pihak penyelenggaraan menutup air.

TIPS
1.JANGAN BELI RUMAH TERES.(KERANA SUSAH NAK HALAU PENYEWA)
2. JANGAN BELI RUMAH DI ATAS HARGA PASARAN(KECUALI ADA FULL FURNISH)
3.CHECK KEADAAN RUMAH.LAKUKAN SEDIKIT PENYELIDIKAN
4 KIRAAN BAYARAN BULANAN MESTILAH BETUL.
5.SEELOKNYA BAYARAN SEWA TIDAK BOLEH MELEBIHI BAYARAN ANSURAN RUMAH
6.LOCATION KONDO ANDA ADALAH PENTING.(KEMUDAHAN SEPERTI BANK LRT,HIGHWAY,SEKOLAH,KEDAI MESTILAH DIUTAMAKAN)

KEBAIKAN.
1.Orang bayarkan ansuran rumah kita.Selepas 30 tahun saya dapat rumah free.Penyewa bayarkan.
2.Jika bayaran bulanan kita lancar, tahun hadapan kita boleh membuat satu lagi pinjaman perumahan dengan bank.Sebaliknya jika kita membuat pinjaman peribadi sebanyak RM130k, walaupun kita bayar dengan lancar, tahun depan kita tidak boleh membuat pinjaman peribadi yang baru.Berbeza dengan pinjaman perumahan, kita boleh membuat pinjaman perumahan beberapa kali.
3.Kalau nasib baik, sewa rumah boleh dinaikkan lagi.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP