Emas Kuning 999. Powered by Blogger.
Authorised Dealer Public Gold A1547

IMPIAN BEBAS HUTANG

Thursday, August 28, 2014

HUTANG

Hutang boleh terjadi apaila kita meminjam daripada sesorang atau sesuatu pihak. Dulu semasa saya masih belajar di universiti , saya berazam untuk menjelaskan hutang JPA saya dengan seberapa cepat. Saya juga berazam untuk membayar semua perkara sacara tunai.

Macam macam perancangan saya yang mahu hidup dengan bebas hutang.

NAmun apabila sudah bekerja, saya mula lupa sedikit demi sedikit.

Dari tak pakai kereta , beli kereta second hand. Padahal kampung pun dekat sahaja. Kemudia bila lagi teruk saya mula pakai kad kredit. Mulanya satu lama kelamaan jai 9 kad kredit.

KAD KREDIT.

Mula -mula belanja kad kredit ni terus bayar. Tetapi lama akelamaan berhutang dan bayar minimum bayaran sahaja. Akhirnya berhutang sampai RM 18 k.Apa taknya beli kamera, telefon, spor rim, isis minyak. Pada masa tu kononya saya ada art time. Nani duit part time tu boleh bayarkan kad kredit.

Bilafikir balik memanga menyesal. pada masa sekarang ni memang terasa sesal betu dengan kad kredit. Apa Apa pun bak kata orang tua tua, buang yang keruh ambil yang jernih.


HUTANG KERETA

Masa bujang saya beli kereta wira 1.6 auto. masa mula pakai 2-3 bulan keadaan kereta baik. 'pick up' pun masih kuat. Tapi lama kelamaan banyak bahagian yang kena tukar. Ada sekali tu saya tukar 'gearbox' .Kos tukar gear box ni cecah Rm 1500.

Akan tetapi lepas tu masih ada lagi masalah. Purata tiap bulan RM 400-500 kena keluar. 'Instalment' pada masa tu cuma Rm 330. Tapiu apabila dah di campur maintanence semua dekat Rm 1000. jadi lepas berbincang dengan isteri saya, maka kami pun bertukar kereta saga.BLM.

Saya membuat pinjaman selama 7 tahun. Sebenanrnya saya nak buat 5 tahun sahaja. Tapi seperti sebelumnya, saya ni mudah luap 'Plan' asala saya.

Walalu bagaimana pun hujung tahun depan iaitu bulan September 2015 kereta saga saya ni akan habis bayar.

AZAM BEBAS HUTANG

Berikut adalah beberapa pesanan jutawan yang saya baca. Moga saya dapat amalakn dan terus bebas hutang dan seterusnya dapat pencen awal .
1.JAGA HUBUNGAN DENGAN ALLAH
Beberepa orang jutawan sering menekankan amalan kerohanian berikut adalah antara amalan yang diamalkan oleh mereka.

a. Sedekah RM 10 setiap kali Jumaat dan digandakan setiap minggu.

b. Solat Dhuha sebnayak 4 rakaat.

c. Zikir ya Wahhab 100 kali.

d. Surah Waqiah.


2. TAMBAH PENDAPATAN

Tambah pendapatan sampingan (side income) dengan melakukan perniagaan kecil-kecilan atau kerja sampingan.Buat masa ini saya menjual Shaklee, jual emas
Set kuus Shaklee
dan membuat bisnes part time sedikit.

3. TULIS PERBELANJAAN HARIAN

Sejak menulis perbelanjaan harian , saya mula nampak perjalanan dan aliran duit saya. Mulanya memang leceh untuk menulis seiap perbelanjaan kita. Namun selepas beberapa lama baru saya nampak kesan nya. Kita boleh kawal sedikit perbelanjaan kita. Apabila hujung bulan kita melihat kertas perbelanjaan kita maka baru kita tahu dan sedar. Seperti saya tulis di atas , kesedaran pada kewangan kita ni mesti diingatkan selalu. Kalau tak de orang lain maka kita sendiri perlu ingatkan diri kita.
Semoga tulisan saya ini memberi manafaat pada diri saya dan sesiapa sahaja yang membacanya..

Yusri Gombak

2 comments:

Unknown January 10, 2018 at 2:44 PM  

Halo kawan-kawan saya, saya mempunyai berita baik untuk dikongsi. sila sertai saya untuk menjadi gembira. Saya baru mendapat pinjaman daripada organisasi pinjaman antarabangsa yang sah. Ini adalah bagaimana saya mendapat kenalan mereka. Saya melihat seorang saksi Puan Aisha Salam dari Malaysia dalam forum ini tentang bagaimana mereka mendapat pinjaman daripada mereka dan dia memberi saya e-mel mereka (charlesharveyfinancecompany@gmail.com) Jadi saya segera emel mereka dan mereka membalas e-mel saya. Secara jujur, pada mulanya saya sangat takut kerana saya telah kehilangan wang saya untuk penipuan sebelumnya. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang dari 48 jam kemudian, $ 235,000 pinjaman dolar negeri bersatu yang saya gunakan untuk benar-benar memindahkan ke akaun saya. Seluruh prosesnya mudah. Sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya bermimpi apabila saya mendapat mesej dari bank saya. Sekarang hatiku penuh dengan sukacita. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang mencari dorongan tulus untuk mendapatkan pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau membiayai projek adalah menghantar e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut kerana saya terkejut. Saya ingin mengucapkan terima kasih terutama kepada Aisha Salam yang memberikan hubungan mereka dalam forum ini. Dan jika anda menghubungi mereka dan mendapatkan pinjaman dari mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga dapat memberi manfaat. ini ialah e-mel lagi charlesharveyfinancecompany@gmail.com
terima kasih.
di sini adalah e-mel saya yang anda ingin tanya saya ahmadsusan436@gmail.com
dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisha Salam (aishasalam006@gmail.com)

WE OFFER ALL KIND OF LOANS - APPLY FOR AFFORDABLE LOANS November 26, 2020 at 3:23 AM  

Do you need a genuine Loan to settle your bills and startup

business? contact us now with your details to get a good

Loan at a low rate of 3% per Annual email us:

Do you need Personal Finance?

Business Cash Finance?

Unsecured Finance

Fast and Simple Finance?

Quick Application Process?

Finance. Services Rendered include,

*Debt Consolidation Finance

*Business Finance Services

*Personal Finance services Help

Please write back if interested with our interest rate EMAIL: muthooth.finance@gmail.com
Call or add us on what's App +91-7428831341

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP