Emas Kuning 999. Powered by Blogger.
Authorised Dealer Public Gold A1547

SELEPAS 27 TAHUN BARU HARGA EMAS MENCECAH HARGA TERTINGGI

Thursday, July 4, 2013

TAHUKAH ANDA HARGA EMAS PERNAH MERUDUM SELAMA 22 TAHUN

SALAM SEJAHTERA

Ramai penjual emas sama ada secara fizikal selalu mengatakan harga emas sentiasa naik, tetapi saya pula akan ceritaka secara adil tentang emas.

Tahukah anda menurut sejarah harga emas pernah jatuh merudum selama hampir 22 tahun?

Pada tahun 1979 harga emas dunia tealh mencecah sehingga USD 750. Selepas 27 tahun harga emas baru lah mencecah sekali lagi USD 750 iaitu pada tahun 2006.

Ada yang mengatakan bahawa kenaikan pada tahun 1979 itu berlaku kerana dolar di sandarkan pada emas maka emas melambung sangat tinggi harganya.

Kemudian apabila Presiden Nixon melepaskan sandaran dolar pada emas maka harga emas pun jatuh sehingga 130%.

Pada tahun 2011sekali lagi harga emas mencecah puncak harga tertinggi /support, iaitu hampir mencecah USD 1900.

Puncak harga tertinggi , USD 1900 ini  kononnya berlaku kerana krisis matawang di eropah yang menyebabkan nilai dolar tinggi berbanding euro.

Kejatuhan ini terus menerus sehingga minggu lepas iaitu 28 Jun 2013 dimana harga terendah emas ialah USD 1180.

Namun begitu pada minggu ini harga emas kembali mendaki ke USD 1270.

Persoalan yang mengganggu tidur para pelabur emas yang telah membeli emas pada masa USD 1300 atau USD1400 iailah bilakah harga emas akan naik, atau bilakah harga emas akan untung.

Lagi parah jika pelabur emas memajakkkan emas mereka di pajak gadai Rahnu. Memang tujuan pajakan emas di rahnu pada asalnya untuk melipatgandakan jumlah berat emas , akan tetapi jika harga emas semakin turun bukan keuntungan yang digandakan tetapi kerugian digandakan.

Sebagai contoh pada Januari RM 170/g bari emas 916, hari ini harga marhum emas ialah 144/g.
Bila dah cukup 6 bulan barang mestilah ditebus, dan upah pula perlu di bayar.

Jika anda meletakkan 100gram emas didalam rahnu , hari ini anda perlu bayar upah RM 1000.

Padahal pada bulan Januari anda beli emas anda pada RM 17000 bagi 100gram. Pada hari ini anda kena bayar lagi fre-free, RM1000 pada bank Rahnu .

Trtambah lagi yang beli emas pada Januari lalu di kedai emas pada harga RM 180g maka kerugian yang akan dialami lebih parah.

Ada satu kes dimana para penggadai ini telah di hubungi oleh pihak bank penyedia Rahnu supaya menebus barang mereka, Terus penggadaia pengsan kerana terkejut, Penggadai tersebut sebenarnya telah dijanjikan oleh satu skim bahawa harga emas akan sentiasa naik. Lalu penggadai yang pengsan pun terus menghubungi penjual emas yang menjanjikan harga emas akan naik. Bila di hubungi, berikut adalah jawapannya.

"Maaf sesangat , nombor yang anda dail telah ditamatkan perkhidmatannya".

Terus penggadai itu pengsan lagi sekali.

Begitulah cerita yang saya dengar. Bagaimana penjual menggula-gulakan pembeli dengan menjanjikan harga emas akan naik setiap tahun.

Bagi yang tiada ilmu akan mudah terpedaya dengan pujukan penjual emas.

Begitu juga bagi yang menunggu graf setiap hari dengan harapan harga emas kan naik pun mengalami tidur yang tidak cukup berpunca dari kejatuhan harga emas.

Untuk mengatasi perkara ini saya menjalankan pelaburan yang menjanjikan pembelia balik pad harga yang lebih tinggi dari harga belian.

Sebarang persoalan boleh berhubung dengan saya 0132564500.

~Haji Yusri , Gombak 5 Julai 2013



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP